Dieta w łuszczycy. Co jeść a czego unikać chorując na łuszczycę? Przeczytaj!

Zmiana łuszczycowa na łokciu

Łuszczyca jest chorobą o podłożu autoimmunologicznym (co warto podkreślić - niezakaźną), dającą dotkliwe objawy skórne, które utrudniają chorym codzienne funkcjonowanie. Dieta w łuszczycy stanowi ważne wsparcie leczenia. Co jeść, by złagodzić przebieg choroby i wydłużyć okresy remisji? Których pokarmów unikać chorując na łuszczycę?

Czym jest łuszczyca?

Geneza łuszczycy, choroby o podłożu autoimmunologicznym, może być różna. Na jej wystąpienie mają wpływ głównie czynniki genetyczne, ale też:

  • przebyte infekcje,
  • stres,
  • nieodpowiednia dieta.

Ryzyko wystąpienia łuszczycy jest większe także u osób cierpiących na otyłość, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia lipidowe czy inne choroby autoimmunologiczne. Zwłaszcza otyłość jest niebezpieczna - nadmiar tkanki tłuszczowej powoduje wydzielanie prozapalnych cytokin, które zwiększają ryzyko pojawienia się łuszczycy (w przypadku osób o BMI powyżej 29 - dwukrotnie!) i zaostrzają jej stan. Nadmierna masa ciała może też osłabiać działanie leków przeciwłuszczycowych, więc chorym z nadwagą i otyłością zaleca się normalizację masy ciała, co korzystnie wpływa na przebieg choroby.

Co jeść przy łuszczycy?

Nie ma jednoznacznych zaleceń dotyczących diety przy łuszczycy. Powinna być ona zrównoważona, urozmaicona, zawierać wszystkie składniki odżywcze, witaminy i minerały, a także odpowiadać indywidualnym zapotrzebowaniem każdego pacjenta. Przede wszystkim powinna jednak działać przeciwzapalnie oraz antyoksydacyjnie. Jest też kilka zasad, dotyczących eliminacji niektórych produktów z menu, a włączenia do niego innych, które mogą być przy łuszczycy szczególnie korzystne. Na co zwrócić uwagę?

Produkty wspomagające leczenie łuszczycy

Kwasy omega-3 na łuszczycę!

Najważniejszą grupą produktów, którą należy uwzględnić, komponując dietę przy łuszczycy, są źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega, zwłaszcza kwasów omega-3. Kwasy omega-3, zwłaszcza EPA i DHA, wykazują korzystne działanie przeciwzapalne i immunomodulujące i wyraźnie łagodzą przebieg choroby oraz są ważnym czynnikiem wspierającym farmakoterapię. Ich doskonałym źródłem są tłuste ryby morskie, a także, w razie niemożliwości jadania ich dwa-trzy razy w tygodniu, olej rybi, czyli tran. Dużo kwasów omega-3 zawierają też niektóre oleje roślinne, np. lniany, rzepakowy i kukurydziany, a także orzechy włoskie i nasiona dyni.

Antyoksydanty a łuszczyca

W diecie chorego na łuszczycę nie powinno też zabraknąć antyoksydantów, neutralizujących wolne rodniki, których dużo wydziela się w stanach zapalnych. Dlatego należy zwrócić uwagę, by na talerzu często gościły zielone, czerwone i fioletowe owoce i warzywa, m. in. winogrona, czarne porzeczki, jagody, maliny, żurawina, szpinak, marchewka, natka pietruszki itd. W zasadzie niemal wszystkie warzywa i owoce, z małymi wyjątkami, o których poniżej, będą dla chorego korzystne - zawarte w nich beta-karoten, flawonoidy i witamina C działają nie tylko antyoksydacyjnie, ale i przeciwzapalnie. Warzywa i owoce najlepiej spożywać jak najczęściej surowe, ponieważ wtedy zachowują pełnię swoich właściwości. Warto też przyprawiać je kurkumą, silnym antyoksydantem.

Błonnik a łuszczyca

Po warzywa w dużej obfitości należy też sięgać ze względu na błonnik, który nie tylko reguluje metabolizm, ale i wspiera mikroflorę jelitową. Doskonałym źródłem błonnika są też zbożowe produkty pełnoziarniste, które dodatkowo zapewnią choremu podaż minerałów i witaminy B3, znanej z tego, że poprawia ukrwienie skóry, a więc przyczynia się do poprawy jej stanu.

Suplementy na łuszczycę. Które mikro i makroelementy warto uzupełniać?

Pacjenci z łuszczycą powinni też zadbać o podaż szczególnie ważnych dla nich substancji - przyjmować je w formie naturalnej lub suplementów.

Witamina D

Chorzy na łuszczycę powinni suplementować witaminę D. Jej suplementacja jest zresztą wskazana dla całej populacji Polski od września do kwietnia. Pacjenci z łuszczycą szczególnie jej potrzebują, ponieważ witamina D wspomaga regenerację skóry i pozytywnie wpływa na zmiany łuszczycowe. Dawkę powinien ustalić lekarz.

Cynk przyspiesza gojenie ran. Znajdziemy go w mięsie, np. indyka, jajkach, dyni i żółtych serach.

Selen działa antyzapalnie. Znajduje się w ziarnach zbóż, wątróbce i drobiu, skorupiakach i rybach morskich, czosnku, orzechach, nasionach słonecznika, kakao czy kaszy gryczanej.

Witaminy z grupy B, zwłaszcza kwas foliowy, wpływa na wzrost i rozwój komórek, a zatem także regenerację skóry. Bogactwo kwasu foliowego znajdziemy m. in. w natce pietruszki, burakach, brokułach, szparagach, kalafiorze, rzepie czy kapuście, a także awokado, borówkach czy mango.

Czego nie jeść przy łuszczycy?

Chorujący na łuszczycę powinni unikać przede wszystkim produktów zaostrzających stan zapalny w organizmie. Należą do nich:

  • żywność wysoko przetworzona, zawierająca konserwanty;
  • fast-food oraz dania z zawartością tłuszczów trans;
  • słone przekąski pochodzenia przemysłowego;
  • czerwone mięso, zwłaszcza wysoko przetworzone;
  • tłuste potrawy;
  • czekolada, słodycze, słodkie wyroby piekarnicze;
  • słodkie napoje gazowane;
  • alkohol, który nie tylko powoduje częstsze pojawianie się zmian łuszczycowych, ale i osłabia działanie leków.

Wielu pacjentom chorującym na łuszczycę nie służą także:

  • ostre przyprawy;
  • sery pleśniowe;
  • cytrusy, truskawki i ananasy, które wzmagają produkcję histaminy;
  • fasola i groch, ponieważ zawierają spore ilości siarki;
  • nadmiar kawy.

Zaleca się zwrócić też uwagę na następujące grupy produktów, których spożycie w warto ograniczyć:

  •  Warzywa psiankowate
    Pomidory, ziemniaki, papryka czy bakłażany należą do grupy warzyw psiankowatych, które mogą powodować wystąpienie reakcji alergicznych oraz zaostrzyć przebieg choroby.
  • Gluten
    Kwestia glutenu nie jest jednoznaczna. Łuszczyca nie jest wskazaniem, by z niego rezygnować, ale niektórzy pacjenci, także bez celiakii (przy której gluten jest zupełnie wykluczony) czy nieceliakalnej nietolerancji glutenu, po jego odstawieniu zauważają poprawę swojego stanu. Można więc wykluczyć go na jakiś okres, np. dwóch miesięcy, i obserwować przebieg choroby. 

Co pić przy łuszczycy?

Przy łuszczycy szczególnie ważna jest odpowiednia podaż wody. Odwodniona skóra w łuszczycy staje się mniej elastyczna, a objawy choroby - bardziej dotkliwe. Dobrym źródłem wody, oprócz mineralnej lub tej z kranu, będą:

  • soki warzywne,
  • napary ziołowe,
  • zielona herbata.

Zielona herbata jest szczególnie polecana jako źródło silnych antyoksydantów, walczących z wolnymi rodnikami.

Unikać za to należy alkoholu, nadmiaru kofeiny i - to dotyczy niektórych pacjentów, warto obserwować reakcje organizmu - napojów mlecznych. Ci, którzy źle reagują na zwykłe napoje mleczne, mogą wypróbować ich wersję, pozbawioną laktozy.

Na zakończenie warto zauważyć, że choć nie ma jednej diety wskazanej przy łuszczycy, a układając ją, koniecznie należy brać pod uwagę choroby towarzyszące i ogólny stan pacjenta, zalecenia dla chorych najpełniej wypełnia model diety śródziemnomorskiej. Obfituje ona w antyoksydanty, witaminy, minerały i błonnik, a także zapewnia dostatek zbawiennych dla chorych na łuszczycę kwasów omega-3 z ryb i orzechów. Jest też smaczna i urozmaicona, więc utrzymanie jej nie stanowi większego problemu.

Udostępnij
Następna porada Erythematotelangiectatic Rosacea. Jak leczyć rumieniową postać trądziku różowatego? Sprawdź! Czytaj więcej
Autor Ewa Bakota
Dietetyczka, psychodietetyczka. Absolwentka studiów podyplomowych Poradnictwo dietetyczne – postępy w żywieniu człowieka w Instytucie Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła i kierunku Psychodietetyka w Centrum Kształcenia Podyplomowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. www.dietakontaktowa.pl
Farmaceuta
Potrzebujesz darmowej porady? Zapytaj farmaceutę