*Produkty na liście rezerwacji leków na receptę:
Przejdź do rezerwacji
Zioła na odchudzanie

Czy zioła wspomagają odchudzanie?

Dieta odchudzająca wymaga obniżenia podaży kalorii i aktywności fizycznej. Wiele osób wspomaga się również ziołami na odchudzanie w postaci naparów i preparatów z apteki. Czy zioła pomagają schudnąć?  Jakie zioła stosować na odchudzanie? Przeczytaj!

Jak rozpocząć odchudzanie?

Aby schudnąć, należy utrzymywać właściwy ujemny bilans kaloryczny, zadbać o urozmaicony, różnorodny jadłospis i nie zapominać o regularnej aktywności fizycznej. Jak dotąd nie ma jednoznacznych badań, które wykazywałyby skuteczność ziół w procesie odchudzania, mają one jednak szereg właściwości, które mogą go wesprzeć. Zioła zawierają obfitość witamin, minerałów, antyoksydantów i flawonoidów, które wzmacniają organizm i poprawiają jego funkcjonowanie, np. pomagając usprawnić przemianę materii i metabolizm tłuszczów, zmniejszyć łaknienie, wyregulować glikemię, poprawić pracę nerek czy ograniczyć apetyt na słodycze.

W jakiej postaci przyjmować zioła na odchudzanie?

Zioła przyjmować można w postaci naparów z suszu lub herbat w torebkach, a także suplementów diety w formie kapsułek, tabletek, proszków itd. Mogą one stanowić mieszankę różnych surowców zielarskich skomponowaną w celu wsparcia konkretnego obszaru zdrowotnego lub powstawać z jednego tylko rodzaju surowca. Przed rozpoczęciem kuracji ziołami należy skonsultować się z lekarzem lub fitoterapeutą, ponieważ mogą one wejść w konflikt z przyjmowanymi lekami lub w sposób niekorzystny zadziałać na istniejące schorzenia. Jakie zioła wybrać, gdy chcemy schudnąć?

Które zioła usuwają nadmiar wody z organizmu?

Choć nie należy mylić usuwania obrzęków i nadmiaru wody z organizmu z utratą tkanki tłuszczowej, warto pamiętać o wyszczuplającym efekcie ziół o właściwościach moczopędnych. Nadwaga częściowo może spowodowana być także zatrzymywaniem wody w ustroju, jednak jej utrata nie jest jednoznaczna z długotrwałymi efektem odchudzającym. Stosując zioła diuretyczne warto też pamiętać, by nie robić tego nadmiarowo - mogłoby to spowodować odwodnienie organizmu i utratę cennych minerałów.

Lista ziół moczopędnych:

  • pokrzywa (liście i korzeń) - działa także wypełniająco, spowalnia wchłanianie tłuszczu i zmniejsza apetyt, wspomaga funkcję żołądka i trzustki oraz usprawnia regenerację wątroby;
  • fiołek trójbarwny - działa też oczyszczająco, poprawia przemianę materii;
  • skrzyp polny - ułatwia też trawienie tłuszczów;
  • jagody jałowca;
  • perz właściwy;
  • pietruszka;
  • lubczyk lekarski;
  • liście brzozy;
  • owoce czarnego bzu.

Które zioła poprawiają metabolizm i trawienie?

Zioła nie spalają tkanki tłuszczowej, ale mogą wspomóc poprawę funkcji metabolicznych, które uczestniczą w procesach regulowania masy ciała. Przydatne są, gdy chcemy poprawić przemianę materii, wyregulować procesy trawienne, ustabilizować stężenie glukozy we krwi, obniżyć poziom tzw. złego cholesterolu lub usprawnić funkcję wątroby. Z tych powodów często stosowane bywają także w leczeniu schorzeń układu pokarmowego.

Korzystny wpływ na metabolizm mogą mieć zwłaszcza:

  • mięta pieprzowa - przeciwdziała wzdęciom, wspiera procesy trawienne, jest bogata w witaminy A i C, a także wapń, żelazo, potas i magnez;
  • krwawnik pospolity - zwiększa wydzielanie soków żołądkowych i wspiera trawienie, pobudzając ruchy robaczkowe jelit, a także zapobiega wzdęciom;
  • mniszek pospolity, inaczej lekarski - zawiera inulinę, polisacharyd, który nie ulega trawieniu, dzięki czemu hamuje apetyt, wspiera dobre bakterie jelitowe i usprawnia trawienie;
  • rozmaryn - zawiera kwas karnozowy, który przeciwdziała podwyższonej glikemii i korzystnie wpływa na procesy metaboliczne;
  • melisa - zwiększa wydzielanie soków żołądkowych i żółci, przeciwdziała wzdęciom;
  • rumianek - działa lekko rozluźniająco, także na jelita, przez co wspiera trawienie;
  • szałwia - wpływa korzystnie na trawienie, wzmagając produkcję enzymów trawiennych i wspierając proces trawienia tłuszczów;
  • kminek - działa rozkurczowo i wiatropędnie, zwiększa wydzielanie enzymów trawiennych;
  • różeniec górski - pobudzając wydzielanie lipazy, enzymu odpowiedzialnego za zmniejszenie ilości tłuszczu w ustroju, w pewnym stopniu pomaga zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej;
  • oregano - dzięki zawartości karwakrolu pomaga też zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej, działa żółcio- i moczopędnie;
  • czystek - dzięki zawartości polifenoli nie tylko zawiera silne przeciwutleniacze, ale wspiera też układ pokarmowy, reguluje trawienie i stężenie cholesterolu frakcji LDL;
  • guarana - zawiera kofeinę, dzięki której nieznacznie przyspiesza przemianę materii i nasila spalanie tkanki tłuszczowej, zmniejsza też uczucie głodu;
  • ostrokrzew paragwajski, którego napar znany jest jako yerba mate - zawiera kofeinę i saponiny, dzięki czemu nieznacznie przyspiesza spalanie tłuszczu, wydłuża uczucie sytości i ogranicza apetyt;
  • kurkuma - ogranicza magazynowanie tłuszczu i wspiera jego metabolizm;
  • ostropest plamisty - wspiera regenerację wątroby;
  • tymianek;
  • bazylia;
  • morszczyn;
  • imbir;
  • karczoch;
  • rdest ptasi.

Które zioła zmniejszaja apetyt?

Choć to bardzo indywidualna kwestia, niektóre zioła, dzięki zawartości błonnika, mogą zmniejszać apetyt. Błonnik w postaci substancji śluzowych zwiększa swoją objętość w ustroju w kontakcie z płynami, wydłużając uczucie sytości i zmniejszając uczucie głodu. Pojawia się ono po dłuższym czasie po posiłkach, a ochota na podjadanie pomiędzy nimi jest mniejsza.

Zioła, które mogą wspomóc ograniczenie łaknienia to m. in.:

  • babka płesznik - ma więcej błonnika niż siemię lniane. Jej nasiona regulują stężenie glukozy we krwi i łagodzą stany zapalne w jelitach oraz działają osłonowo na mikroflorę jelitową;
  • morwa biała - napar z jej liści zmniejsza produkcję enzymów odpowiedzialnych za przemiany cukrów złożonych do prostych. Reguluje przez to glikemię, dzięki czemu tkanka tłuszczowa odkłada się wolniej, a apetyt na słodycze maleje;
  • kozieradka - dodatkowo poprawia działanie insuliny i obniża stężenie “złego” cholesterolu;
  • garcinia cambogia - może zwiększać stężenie serotoniny, która m. in. zmniejsza apetyt. Należy uważać na jej spożycie podczas stosowania środków obniżających poziom glukozy we krwi. Jest źródłem kwasu hydroksycytrynowego, który zmniejsza też apetyt, poprawia metabolizm kwasów tłuszczowych;
  • podbiał;
  • korzeń prawoślazu;
  • kwiat akacji;
  • siemię lniane;
  • liście malin;
  • cykoria;
  • kolendra.

Jakie zioła stosować na zaparcia?

Zioła wspierają też perystaltykę jelit. Należy jednak uważać - stosowane w nadmiarze mogą działać silnie przeczyszczająco i powodować biegunki.

Na zaparcia pomóc mogą m. in.

  • koper włoski - zmniejsza uczucie pełności, usprawnia trawienie, likwiduje wzdęcia, stymuluje ruchy robaczkowe jelit;
  • dziurawiec;
  • łopian.

Nie ma jednoznacznych dowodów naukowych na to, że zioła wykazują działanie odchudzające. Mogą jednak proces utraty masy ciała wspomóc. Zioła w naturalny sposób pomagają pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, zmniejszają rezerwy tłuszczowe, ograniczają apetyt, regulują stężenie glukozy i cholesterolu we krwi, działają też przeczyszczająco i regulująco na metabolizm. Dobrane indywidualnie do potrzeb mogą stanowić dobre, naturalne wsparcie procesu odchudzania, jednak przed rozpoczęciem kuracji należy skonsultować się z lekarzem lub fitoterapeuta, ponieważ zioła mogą działać antagonistycznie wobec przyjmowanych leków.

Bibliografia

  • “Encyklopedia zielarstwa i ziołolecznictwa”, H. Strzelecka, J. Kowalski, PWN 2000
  • “Składniki przypraw i ziół przyprawowych determinujące ich funkcjonalne właściwości oraz ich rola w żywieniu człowieka i zapobieganiu chorobom”, W. Kudełka, A. Kosowska, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 781
  • “Ocena stosowania suplementów diety pochodzenia naturalnego w celach prozdrowotnych przez osoby dorosłe”, M. Schlegel-Zawadzka, M. Barteczko, w “Żywność. Nauka. Technologia. Jakość”, 2009, 4 (65)
  • “Dietetyka kliniczna”, M. Grzymisławski, PZWL 2019
Udostępnij:

Autor Ewa Bakota Zobacz profil
Dietetyczka, psychodietetyczka. Absolwentka studiów podyplomowych Poradnictwo dietetyczne – postępy w żywieniu człowieka w Instytucie Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła i kierunku Psychodietetyka w Centrum Kształcenia Podyplomowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. www.dietakontaktowa.pl